Menu

Vermijd het tekstveld!

26-apr.-2018

Een gek advies, maar het zal u veel schelen op lange termijn: vermijd het gebruik van tekstvelden bij vragen. Het gebruik van tekstvelden ligt voor de hand bij het opstellen van vragen. Het document vereist een bepaalde tekst, de gebruiker weet wat hij wil, dus waarom niet hem vragen wat er moet komen te staan? Maar veel prettiger én zekerder werkt het om de antwoorden voor te koken.

Een simpel voorbeeld laat zien waar het mis kan gaan. Een bedrijf kan een modelclausule ontwikkelen voor haar betalingsvoorwaarden. Een vraag daarbij zal zijn wat de betalingstermijn moet worden. Handig, want dit komt vaak terug in contractsonderhandelingen en zo kan dit snel worden verwerkt.

Zou u dit via een tekstveld verwerken, dan wordt de vraag “Welke betalingstermijn wilt u instellen”. Echter, wat gaan mensen nu invullen? Daarover heeft u geen controle. De een zal “dertig dagen” invullen, de ander denkt dat “dagen” er vast al bij komt te staan en houdt het bij “45” en weer een ander vertrouwt op het sjabloon en zegt “de gebruikelijke”. Schrijf maar eens een modelclausule die dát te allen tijde netjes verwerkt.

Wie echter een stap terugdoet, zal inzien dat er niet zó veel keuzes zijn. 14 dagen, 30, 45 of misschien 60, dan heeft u het wel gehad. Welk bedrijf heeft andere betalingstermijnen? En dan ligt het voor de hand om daar een radiolijst met opties van te maken. Daarmee heeft u controle over de tekst van de gekozen optie, zodat u zeker weet dat de aldus gegenereerde clausule keurig geformuleerd is.

Natuurlijk ligt dit anders bij vragen die écht ingevuld moeten worden, zoals de naam van de wederpartij of de plaats van levering. Hier is het risico kleiner dat er rare dingen worden ingevuld. Maar dit soort vragen zijn de uitzondering en niet de regel.