Menu

The end of lawyers?

26-apr.-2018

Natuurlijk zijn er wel dingen veranderd, en niet alleen het uurtarief. Informatie is veel eenvoudiger uit bronnen te halen, je kunt e-mailen of pingen met je cliënt en met internationale teams kun je grote klussen afhandelen waar de eenpitter uit de Gouden Eeuw niet van had kunnen dromen. Maar fundamenteel blijft het: maatwerk leveren op basis van facturatie per uur.

Susskind bepleit dat dit anders moet. Net zoals de kleermaker grotendeels vervangen is door de kledingzaak met standaardproducten, zal ook de juridische dienstverlening die kant op gaan. In zijn terminologie:

Traditioneel zitten juridisch adviseurs bij het ‘bespoke’ model, waarbij alles maatwerk is, net als de kleermaker van vroeger die met een rol stof voor elke klant perfect maatwerk levert. Slimme kantoren standaardiseren, en leveren maatwerk op basis van standaardclausules of snel aan te passen modelcontracten. Zij hebben half-affe broeken en jasjes in de kast en knippen de stof bij voor de klant.

Nog een stap verder ga je door ‘systemized’ oftewel systematisch/geautomatiseerd documenten te genereren. Er zijn dan bijvoorbeeld standaardkeuzes ingeprogrammeerd – bij een hostingcontract hoort een bewerkersovereenkomst, en de instellingen voor die laatste volgen uit keuzes bij het hostingcontract – waarmee snel tot een resultaat gekomen wordt. Confectie met maatwerk: die broek moet een paar centimeter uitgelegd, bij mijn shirt graag extra lange mouwen of ik wil mijn initialen geborduurd op de manchetten.

‘Packagen’ vervolgens is het verpakken van producten tot bundels. Een klant wil een contract voor diverse van zijn klanten. Dit contract kan dan worden geleverd in combinatie met beschikbaarheid voor de onvermijdelijke bezwaren en onderhandelingen die hij zal krijgen over dat contract.

Commodificatie is de eindstap volgens Susskind. Hier is het product volkomen standaard, en in vrijwel identieke vorm overal te krijgen. T-shirts in de kledingwinkel; geheimhoudingscontracten bijvoorbeeld bij de juridisch adviseur. Hier is zeker geld mee te verdienen, maar het is nu wel een kwestie van de kosten goed beheersen én een reden verzinnen waarom de klant dat bij u zou doen. Bent u de goedkoopste, de makkelijkste of heeft u een bijzonder extraatje?

Uiteindelijk gaat zo de cirkel weer rond: een slimme jongen kan die standaardproducten weer bundelen tot iets unieks, en daarmee maatwerk bieden. En dan begint het opnieuw, maar dan een niveautje hoger.